Tips 1 av 7 // Egenomsorg : Struktur

Dette er en serie med tips til hvordan du kan ta vare på deg selv i en kanskje vanskelig tid med sosial distansering, hjemmekontor og mye alenetid. Ikke alle tips passer for alle, men kanskje finner du noe som passer for deg, og din hverdag - noe som kan bidra til økt livskvalitet.

Det er lett å glemme tid og sted når du er hjemme og ikke har dine daglige møtepunkter eller gjøremål. Noen har kanskje dagen full med gjøremål, mens andre hopper litt fra det ene til det andre. Kanskje blir du "hengende" på sosiale medier, kanskje du må rydde litt, eller jobber du på impulsmetoden?


Kanskje er det sånn at du ikke orker å gjøre så mye, eller kanskje det er slik at du ikke tenker over det - og vips så har hele dagen gått? Glemmer du å spise, eller er det sånn at du kontinuerlig trekkes til kjøleskapet på jakt etter en liten godbit?


Bruk litt tid til å tenke over hvordan dagene dine ser ut. Vær vennlig, og ærlig med deg selv. Hvis det er vanskelig, bruk noen dager og oppmerksomt følg med på, og gjerne skriv ned hva du gjør. Se om du kan gjøre det uten å dømme deg selv, men at det blir mer en oppdagelsesreise i din egen verden, og at du kan tenke; "A-ha, er det slik jeg gjør det - det var jeg ikke helt klar over". Du trenger ikke å dele dine oppdagelser med noen, bare se om du kan bli oppmerksom på hva, og hvordan du gjør det.


Det er som det er.

Observer. Legg merke til. Når står du opp? Hva har du på deg? Hva gjør du, når? Hvordan har du det? Hva spiser du? Hvordan spiser du? Hva drikker du? Hvordan sover du? Hvor lenge sover du? Hvor sover du? Leser du? Ser du på TV? Ser du ut vinduet? Stirrer du i taket? Skriv det ned og vær vennlig oppmerksom mot deg selv - utforsk hverdagen din. Når du oppmerksomt har utforsket hvordan du gjør det, kan du kanskje se et mønster. Eller kanskje ikke. Hvilke tanker gjør du deg?

Ofte ser vi at ved å ha noen faste planer og noen rutiner er det lettere å skille dagene fra hverandre og det er lettere å få gjort de tingene vi ønsker og som vi kjenner er bra for oss.

Struktur & daglig rutine

Det kan være vanskelig å finne en struktur i denne tiden når vi ikke lenger skal styre dagen etter en treningstime, avtale på jobben eller noe annet som vi pleide å styre etter. Kanskje er du hjemme hele dagen? Struktur hjelper deg. Vi vet ikke hvor lenge denne korona situasjonen vil vare, så lag deg en struktur du tror du kan holde deg til en stund. Bruk litt tid og lag en plan. Det kan være time for time, før og etter lunsj - eller del det opp slik du kjenner det passer deg.

Vær realistisk og husk at det er flere daglige rutiner som også tar tid (slik som lage mat, rydde, oppvask mm) så du ikke stapper planen din alt for full. Får du ikke fulgt planen til punkt og prikke? Se om du kan unngå "alt eller ingenting - tanken", men heller følg planen din så godt du kan - én ting av gangen.

Eksempel:

7:00 - Stå opp, kaffe, frokost, rydde..

8:00 - Dusje, kle på meg

8:30 - Skrive dagens to-do liste og starte arbeidsdagen (Arbeidsøkter på 50-60 minutter og pauser)

11.30 - Gå tur, få frisk luft 30 min

12:00 - Lunsj

13:00 - Mer jobb...

15:00 - 15 min meditasjon

16:00 - Ferdig med dagens jobb

17:00 - Middag, og fri resten av dagen til det du føler for

23:00 - I seng...

Hvordan ser uken ut?

Hvilke tider og rutiner passer for deg? Noen har jobb, barn og familie som skal passe inn i et puslespill. Har du ingen som krever når og hvordan du skal legge opp dagen og uken, har du mulighet til å skape din egen struktur, som passer perfekt for deg. Kanskje er du en nattugle og vil sove litt lengre, og heller jobbe senere? Liker du å jobbe 4 dager i uken og ha lange dager, og heller ta 3 dager fri? Jobber du deltid?

Uansett hvordan du ønsker å ha det, anbefaler jeg at du gjør noen bevisste valg - og lag en plan. Se om du kan skille mellom jobb og fritid.

Få faste holdepunkter?

Med få faste holdepunkter er det lettere å "flyte avgårde" og falle inn i et mønster som gjør at vi kan bli nedstemt og motløse. Kanskje føles hverdagen meningsløs? Da er det ekstra viktig (men også kanskje ekstra vanskelig) med noen daglige gjøremål, noe å holde fast ved. Er det vanskelig å komme i gang? Kan du legge lista lavere?

Se om du kan skrive noen punkter for dagen eller uken. Hva du gjøre, og hva bør du gjøre, hva er plikt og hva har du lyst til? Og hva har du ikke lyst til? Det kan også være nyttig å bli oppmerksom på. Hva haster og hva kan vente? Kan du planlegge hvor lange økter du skal ha? Uansett, husk å ta pause. Planlegg når du skal ta lunsj (alle må ha mat), og se om du greier å ta en tur ut, i frisk luft.

Har du ingen faste gjøremål? Se om du likevel kan finne noen faste holdepunkter eller rutiner du kan lage en plan rundt. Se om du kan gjøre én aktiv ting hver dag. Det kan være å stå opp til en bestemt tid, gå en tur, vaske klær, bake, handle mat, skrive dagbok, skrive en søknad, sende en e-post, meditere, ta 15 minutter med yoga, ta en telefon, tegne - det kan være hva som helst.

Greier du ikke å lage en plan etter klokka, tenk på om det er noe du ønsker å gjøre tidlig på dagen, eller på ettermiddagen. Jo tidligere på dagen du greier å gjøre det, jo lengre får du med deg mestringsfølelsen av å ha gjennomført. Er det vanskelig? Det hjelper å skrive dagbok, eller å alliere seg med noen - eller å ha noen å snakke med. En venn, en slektning, en nabo, en lærer eller kanskje en studiekamerat eller kollega? Eller, kanskje du vil være en venn eller nabo som strekker ut en hånd?

Ta vare på deg selv, og lykke til.


41 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle