Tips 4 av 7 // Egenomsorg : Balansert næring

Stikkordet er egenomsorg. Hvordan kan du ta vare på deg selv i en krevende hverdag med sosial distansering, hjemmekontor og mye alenetid?


Som jeg var inne på i forrige tips (om søvn), så handler det meste i livet om å finne en balanse. Dette tror jeg gjelder spesielt for det som har med mat og kosthold å gjøre.


Vi hører det til stadighet - hvor viktig det er å spise sunt.

Hva vet du om mat og kosthold, hvordan hjelper det deg, og hvordan er kostholdet ditt?



Overlevelse - og mye mer

Mat er overlevelse. Fra naturens side er det rimelig opplagt at vi spiser for å overleve. Samtidig er vi sosiale vesener, og mat er så mye mer enn overlevelse. Vi spiser sammen for å hygge oss, et måltid kan være et samlingspunkt, eller mat kan være en lidenskap eller hobby. Det å spise kan også være kos, trøst eller flukt. Kanskje opplever du at dette med mat er anstrengende, rutinepreget og kjedelig - eller synes du det er spennende og morsomt? Hvordan kjenner du at du er sulten? Og hvordan planlegger du kostholdet ditt? Er det nøye og sirlig planlagt, eller tar du det du tilfeldigvis har i kjøleskapet?


Jeg er ikke så flink til å kjenne etter når jeg blir sulten, og kan gå lenge uten mat. Men plutselig kan jeg få "søtsug", og bare må ha noe.. Nå! Da er det fort gjort at det blir noe søtt, eller enkelt å stappe innpå... Ja, jeg tror nok dessverre det er litt dårlig planlegging. Og ofte tenker jeg det er mye annet som tar fokus, slik at det med maten blir litt tilfeldig.

Fristelser

Når jeg får slike søtsug handler det for min del som oftest om at jeg enten er litt lav på energi (les: har sovet litt lite), eller at det er lenge siden jeg har spist. Det som da er fasinerende er at jeg ofte gir etter for søtsuget, istedenfor å stoppe opp og kjenne etter hva jeg egentlig trenger. Av og til er jeg egentlig bare tørst... jeg bare skjønner det ikke der og da. Andre ganger kjeder jeg meg, eller er lei meg... og så - merkelig nok - blir det til at jeg stapper innpå en sjokoladebit, eller noe annet fristende.


Hvordan er dette for deg?

Kan du kjenne igjen noe her?


Vaner, tilgjengelighet og overskudd

Min erfaring er at hva og hvordan jeg spiser henger sammen med hvordan jeg har det, hva som er lett tilgjengelig, mine vaner og overskuddet mitt. Så da er vi litt tilbake til tips 1-3 som handler om det å prøve å finne en form for struktur, få nok søvn og å få noe bevegelse inn i hverdagen.... Struktur gir en form for forutsigbarhet og både nok søvn og bevegelse genererer overskudd.


Øving gjør mester

Jeg ønsker ikke å leve et liv hvor alt er "perfekt sunt", men jeg ønsker å leve et liv som er sunt nok til at jeg f.eks ikke pådrar meg livsstilssykdommer. Vi greier ikke alt på en gang (jeg gjør i alle fall ikke det). Og jeg tror ikke på den perfekte hverdagen.


Jeg tror på å finne noen leveregler som gir mening for meg, og som jeg forsøker å følge.


Hvilke leveregler har du?


Jeg øver meg hver dag på å holde meg til mine leveregler. Noen dager greier jeg det fint, andre dager kjenner jeg at det er vanskelig. Men jeg fortsetter å øve meg selv om jeg faller for en fristelse eller tre....


Finn din greie

Det er så utrolig mange tips der ute når det gjelder hva man bør og ikke bør spise.

Gjør litt research, og finn et kosthold og noen leveregler som du tror på, da er det lettere å komme i gang.


Jeg tror på

... at det å spise sunt handler om overskudd og trivsel

... at selv om det er vanskelig å endre vaner, så må jeg fortsette å øve meg

... å ikke spise meg stappmett

... mindre bearbeidet mat, rødt kjøtt og sukker

... mer frukt og grønt

... variasjon


Og - jeg tror på at det er sunt å kose seg ny og ne :-)

"Helse i hver dråpe, gift i hver liter... "


Kartlegg

- Hvordan er egentlig kostholdet ditt? Er du happy, eller er det noe du har lyst til å endre?

- Er det noe du trenger å finne ut av, eller lære mer om?

- Koble på sansene dine. Hvordan smaker maten, spiser du langsomt, eller raskt, smaker du maten, eller kaster du den i deg? Hvor ofte spiser du? Hvor mye spiser du? Når får du søtsug? Er det noen mønster?

- Når du kjenner søtsug, stopp opp og kjenn etter. Se om du kan være nysgjerrig på hva det egentlig handler om. Ofte er det noe annet vi trenger.

- Skriv logg om du orker, det gir deg god oversikt.


Planlegg - gjør det gøy og så enkelt som mulig

- Sov nok (for lite søvn er en helt åpenbar grunn til søtsug)

- Handle mat når du er mett, og velg (mest) mat som du vet er bra for deg.

- Bruk litt tid på å gjøre sunne ting lett tilgjengelig og usunne ting litt mindre tilgjengelig.

- Hvis det er noe du vil slutte med, finn en realistisk erstatning. (F.eks det er ikke gitt at gulerøtter er en "god nok" eller langvarig erstatning for sjokolade? Hva med mørk sjokolade, eller en smoothie?)

- Hvis det er noe du vil slutte med, eller begynne med - velg en eller to ting til å begynne med, og ikke alt på en gang.

- Drikk nok vann

- Er det noe ved mat/næring du synes er spennende og som du vil lære mer om? Det kan være motiverende å lære mer om maten du spiser, og hva den inneholder av f.eks vitaminer.

- Når det er mulig (med tanke på Korona og andre ting) inviter gjester, ev lag mat sammen med andre. Hva med å lage mat sammen med en venn på face time?


Utforsk forskjellige retter og ingredienser - finn frem nysgjerrigheten i deg, og lek.


Finn en eller to matblogger du liker og bli inspirert.


Ta vare på deg selv & lykke til!



Her finner du noe du kan kikke videre på, om du er nysgjerrig:

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/sma-grep-for-et-sunt-kosthold/dagens-maltider/


https://tara.no/oppskrifter/12-matblogger-vi-elsker


https://www.medicalnewstoday.com/articles/318441 (artikkel om cravings)


https://nhi.no/kosthold/overvektfedme/rad-for-et-balansert-kosthold/

https://bramat.no/






40 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle